door Maarten van Wijk
•
9 november 2022
Storytelling: een krachtige tool voor solliciteren De over het hoofd geziene vaardigheid die cruciaal is voor de groei van je carrière: Storytelling. Storytelling onderbouwt vrijwel elk onderdeel van je carrière: personal branding, interviewen, verkopen, anderen leiden of promotie maken. De meest succesvolle mensen ter wereld zijn altijd ongelooflijke verhalenvertellers. Wanneer je vraagt om promotie of wanneer je wordt geïnterviewd, verkoop je het bedrijf een verhaal over wat je voor hen zult doen. Als leider gebruik je verhalen om je team te overtuigen in een bepaalde richting te gaan en waarom ze er iets om zouden moeten geven. Verhalen vertellen is de kunst van het overtuigen. Als u uw vaardigheden op het gebied van storytelling aanscherpt, zult u gemakkelijker leiding kunnen geven en anderen kunnen overtuigen, invloed kunnen uitoefenen in een bedrijf en ervoor kunnen zorgen dat uw ideeën ingang vinden. Maar mensen worden niet zomaar geboren als goede verhalenvertellers. Zoals elke vaardigheid is het iets waar je aan moet werken. Dus, hoe word je er beter in? Ik heb vijf dingen geïdentificeerd die je meteen kunt toepassen in je presentaties, pitches, interviews en verhalen. Ze zullen je helpen om veel overtuigender en effectiever te worden: Gebruik harde gegevens om je verhaal te ondersteunen. Geen anekdotes. Effectieve verhalen klinken niet als bevooroordeelde meningen. Ze gebruiken harde feiten en cijfers om ze te ondersteunen. Als je iemand van iets probeert te overtuigen, gebruik dan statistieken, feiten of echte cijfers uit je analyse om dingen te onderbouwen. Daarom raad ik ook aan harde cijfers te gebruiken in je cv (later meer hierover). Eén kernidee met drie ondersteunende argumenten. McKinsey consultants gebruiken deze structuur in al hun presentaties: "We moeten X doen, vanwege A, B en C." Bepaal die ene belangrijke takeaway die u uw publiek wilt meegeven (de 'X'). En identificeer de drie belangrijkste argumenten die dat ondersteunen (A, B en C). Als je te veel kernideeën hebt, of te veel ondersteunende argumenten, zal je je publiek overweldigen. Ken je publiek: Uw verhaal moet veranderen afhankelijk van wie er luistert. Identificeer wie je moet overtuigen, zoek uit wat hun doelen zijn en verander je berichtgeving zodat het specifiek op hen betrekking heeft. Herhaal je belangrijkste ideeën: "Vertel ze wat je ze wilt vertellen. Vertel het nog een keer. En vertel het dan een derde keer." Mensen luisteren niet, laat staan dat ze het onthouden, dus herhaal je belangrijkste boodschap. Hou het simpel: Mensen hebben een korte aandachtsspanne, dus heb een centrale, duidelijke overkoepelende boodschap - en blijf daarbij.